zaterdag 31 oktober 2015

Een dagje eten met Sofie

Hoewel ik er inmiddels aan gewend ben dat ik mijn voedselinname tot het laatste hapje in mijn eetdagboek moet noteren, inclusief alle gedachten en gevoelens, ben ik er nog niet bepaald gelukkig mee. Ik haat dat ding met een diepe haat en zodra ik ermee mag stoppen, steek ik hem in de fik of slinger ik hem uit mijn raam. Ik haat het. Ik haat het. Ik haat het. Maar ik zie er wel het nut van in. Het is handig voor mijn therapeuten om een overzicht te hebben en het geeft mijzelf ook wel wat inzicht in verschillende patronen en valkuilen in mijn eetpatroon.

Omdat ik weleens de vraag krijg hoe het er nou eigenlijk uitziet, zo'n eetdagboek, en wat ik daar allemaal in schrijf, ga ik jullie twee verschillende dagen meenemen in mijn eetpatroon. Mocht je daar gevoelig voor zijn, wees dan alsjeblieft lief voor jezelf en lees het niet. Ik wil niemand triggeren.

In mijn eetdagboek moet ik bijhouden wat ik eet, hoe laat, waar, of ik een eetbui heb gehad, gebraakt heb of laxeerpillen geslikt heb en wat ik dacht en voelde rondom het eetmoment. In het begin hield ik dit extreem uitgebreid bij, ik schreef een hele pagina vol over één eetmoment. Na het eerste gesprek met Elise over mijn eetdagboek ben ik het steeds wat verder gaan indammen tot het uitgebreid genoeg was, maar niet te langdradig.

Maandag 5 oktober10.00 uur
Wat: een bakje bosbes-sojayoghurt met twee schepjes muesli
Waar: in bed met mijn vriendin
Eetbui/braken/laxeren: niet van toepassing
Voor: ik maakte ontbijt voor mijn vriendin en mezelf. ik voelde de behoefte om niet te eten. ik dacht aan hoe dik ik ben.
Tijdens: we aten de yoghurt. ik voelde me dik. ik dacht aan vasten.
Na: we knuffelden en praatten. ik voelde me dik en lelijk. ik dacht aan wat ik de rest van de dag zou moeten gaan eten, en wat ik zou wíllen eten.

15.30 uur
Wat: een koek met macademianoten en witte chocolade
Waar: in de trein
Eetbui/braken/laxeren: niet van toepassing
Voor: ik had al een paar dagen zin in zo'n koek. omdat ik nog niet veel gegeten had, mocht ik hem van mezelf nu nemen. dus ik kocht hem en stapte in de trein.
Tijdens: ik brak stukjes van de koek en staarde uit het raam. ik voelde me onrustig omdat ik dacht dat iedereen naar me keek. hierdoor genoot ik niet van de koek.
Na: ik vervolgende mijn reis, iets rustiger nu ik geen blikken meer dacht te voelen, maar onrustig door wat er in mijn maag zat.

18.15 uur
Wat: een bord lasagna
Waar: aan tafel bij mijn vader, zijn vriendin Esther en haar kinderen
Eetbui/braken/laxeren: niet van toepassing
Voor: ik praatte met mijn vader. ik voelde me nerveus, omdat ik nog nooit gegeten heb in het bijzijn van de kinderen van Esther. nieuwe mensen zijn altijd lastig.
Tijdens: we aten en praatten. ik voelde me bekeken, dacht dat Esthers kinderen me dik vonden en dacht veel aan mijn dikke kont wat de pasta daarmee zou doen.
Na: ik ging met de bus terug naar huis. ik luisterde muziek en dacht aan hoe graag ik mezelf weer uit wil hongeren.

Maandag 12 oktober9.00 uur
Wat: een dubbele boterham met geitenkaas en komkommer + een vijg
Waar: aan mijn moeders keukentafel
Eetbui/braken/laxeren: niet van toepassing
Gevoelens: ik moest een flink eind fietsen dus een goed ontbijt leek me slim. ik voelde me prima.

15.00 uur
Wat: een bord nasi met saté, een halve zak chips met knoflookdip, twee vanillemuffins, zo'n 250 gram chocoladepepernoten, twee grote glazen ranja, een kom noedels
Waar: thuis op de grond
Eetbui/braken/laxeren: eetbui + twee keer overgegeven (een keer tussendoor, een keer achteraf)
Gevoelens: ik voelde me moe, depressief, dom, dik en lelijk. ik wilde hersenloos weg-eten, niets voelen en even het gevoel hebben dat ik niet besta, mezelf ergens in verliezen

19.00 uur
Wat: een caesarsalade (sla, komkommer, ei, kaas, croutons en dressing)
Waar: thuis aan tafel
Eetbui/braken/laxeren: niet van toepassing
Gevoelens: ik voelde me redelijk goed en best tevreden met deze maaltijd. ik was wel gespannen.

Zo kan het er dus uitzien, het eetpatroon van Sofie. Soms ook totaal anders. Ik probeer het nu redelijk regelmatig te laten verlopen, in ieder geval sinds ik naar Sarah ga en de eetlijst heb gekregen. Dat lukt redelijk, maar niet altijd fantastisch.


Maar ja. Je komt er niet in één keer, zullen we maar zeggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten